Sobre el Penedès
Quo vadis.
A vegades els
arbres no ens deixen veure el bosc. És el cas del Penedès. El 4art, cinturó, la
logística, el Pla Territorial, l’atur, l’especulació i tants altres elements
són els arbres d’un bosc harmònicament divers, contrastat i conflictiu que no
sabem gestionar.
Moltes energies
esmerçades en aquest gran projecte on, la majoria, han caigut en terreny erm: plans
estratègics, plans directors.. o han servit per marejar la perdiu: Cartes del
Paisatge o el Pla Territorial, per exemple. Mentre els poders fàctics, aliats
amb el polític, han anat imposant els seus interessos sectorials -Logis, 4art,
cinturó-, a esquena de les demandes populars i, el que és més greu, sense
criteris territorials objectius ni coordinats.
Ancorats en el passat
Tot i el temps
transcorregut, el Pla Territorial -Iniciat al 2014 per la Generalitat- no s’ha
mogut de lloc respecte al que hauria de ser l’objectiu fonamental: definir una
nova estructura de país que doni resposta a la realitat actual. Ara, molt
allunyada del planejament territorial oficial.
Els documents
elaborats segueixen planificant el Penedès com un gran contenidor metropolità,
com a reserva d’expansió d’aquesta, menystenint el potencial que posseeix com a
territori singular, complementari a la metròpoli.

Un indicador de la falta de criteri planificador de l’Administració és la persistent imposició de projectes que la crisi ha convertit en obsolets, com el cas del LOGIS o la innecessària prolongació del quart cinturó. Projectes que podrien ser interessants per al Penedès, com l’Agroparc, no hi han trobat cabuda per la manca de definició d’un model territorial suggeridor i engrescador.
Mentre no es valorin les propostes
reivindicatives que demanden un projecte harmònic i consensuat, imperarà el
caos. Quan no es tenen clars els criteris sobre com actuar tot és insegur i
qualsevol projecte, per ben intencionat que sigui, genera conflicte. Fins ara,
no s’ha tingut la valentia necessària per afrontar els reptes que això
comporta. Es viu del passat perquè es té por del futur.
En les recomanacions
que es fan al seguiment del Pla Territorial, s’insisteix en potenciar un
element fonamental del planejament: el debat ciutadà.
Tant la divulgació dels treballs com el foment de
la participació, dos peces claus indispensables per a la correcta transformació
territorial del Penedès, no s’han produït. Mentrestant, s’afirma que els documents del Pla ja estan
quasi enllestits.
La
qüestió no és la manca de planejament, hi ha molts plans sobre el Penedès. A
part dels plans estratègics, directors, de paisatge, la majoria de municipis
tenen POUM i alguns, molt recents.
L’assumpte
radica en la seva concepció: excessives previsions de creixement, manca
d’integració en el medi, falta de valoració de les energies renovables, dels
residus, de l’aigua, denoten l’absència d’un criteri renovador que harmonitzi i
equilibri el conjunt de les diferències territorials i potenciïn al màxim les
seves capacitats.
Les
característiques de la costa penedesenca requereixen d’un tractament específic
per abordar la situació de la densitat urbana, de serveis i de recuperació
ambiental, o el cas de les extenses urbanitzacions de baixa densitat de les
serralades penedesenques, on també cal intervenir específicament davant la
dispersió, impacte i dèficits de serveis en que es troben. Aquests són alguns
elements més del contingut però, falten les peces estructurants del Pla, el
contenidor. Aquest es defineix a través de definir el paper que el Penedès ha
d’interpretar dins el territori català, i aquest l’hem de gestionar entre tots.
Un territori complex
No estem parlant només de l’espai central vitivinícola, el Penedès no és uniforme, sinó
que existeixen unes perifèries que cal valorar i donar-les una resposta
integradora.

Davant
d’aquest panorama, iniciar la redacció d’una carta del paisatge abans de
definir el Model, té més la funció de beneir i cloure, a corre cuita, un Pla
Territorial ple de mancances, errors i ambigüitats, allunyat de l’objectiu
principal: convertir-se en una autèntica carta de navegació per al futur que es
mereix la vegueria Penedès.
Cavall de Troia.
Aquests últims anys,
l’interès planificador de l’Administració pel Penedès es concreta en introduir
la logística global al seu interior, i ho fa amb premeditació i traïdoria, des
de la compra de terrenys, d’amagat, a partir del 2002 fins a la presentació del
macro projecte logístic de 200 ha acompanyat de la promesa d’un feix
d’infraestructures de transport que avui dia encara ningú ha vist.
Quinze anys desprès de
moltes reivindicacions socials en contra del projecte, la Generalitat intenta
colar un polígon logístic més petit, de 40 ha. De les infraestructures de transport, res de res. Aquesta és
la mesquina oferta d’una administració
que mira al Penedès com se’l mirava el segle passat, un territori
d’oportunitats per l’expansió de la metròpoli: logística, especulació i
infraestructures del transport.
Moltes
raons posen en qüestió el Penedès logístic. Al ser un territori de pas, el
creixement metropolità, a banda i banda, intensifica el flux de trànsit entre
les dues regions urbanes. Si se l’injecta un intens flux addicional, com és el
cas de la logística global provinent de l’Àsia, a través dels ports de
Tarragona i Barcelona, generarà una sobresaturació i, com a conseqüència, un
col·lapse del sistema.
A l’elevada contaminació seli suma la
funció de contenidor logístic d’ocupació
extensiva, desplaçant l’economia agrària i les activitats que poden generar-se
des del propi territori, per donar pas a sistemes econòmics dirigits des de
grans trust, probablement asiàtics, basats en una economia inestable i depenent.
El Penedès haurà venut or a canvi de collarets de vidre.
Assemblea de
la Plataforma No Fem el CIM el 2012
|
L’adjectiu té un valor.
Hi ha un debat que no s’ha produït:
és necessari que Catalunya sigui una baula del sistema logístic global? Fonts
ecologistes defensen que no, pel desequilibri que genera l’explotació mundial.
També per la contaminació del medi que representa el desplaçament de
mercaderies d’una banda a l’altra del món. Altres grups més a prop d’interessos
econòmics sectorials entenen que ens hi hem d’implicar, dons representa una
font d’ingressos que no podem defugir ja que seria negatiu per l’economia
catalana.
D’acord que aquest és un assumpte en
el qual hi intervenen molts factors però
el que si està clar és que, els qui volen que Catalunya assumeixi un paper en
la logística global, han de responsabilitzar-se d’explicar amb detall els pros
i contres, de presentar-ho als col·lectius dels territoris afectats i
d’acceptar les condicions que en resultin d’aquests debats. I, sobretot, que
assumeixin els costos ambientals que això representa. Actualment això no s’ha
produït, ans el contrari, ha estat una imposició carregada d’estratagemes
maldestres amb el consentiment del poder polític. Venut amb la demagògia
inexistent dels futurs, minses i a baix preu llocs de treball.
No seria gens encertat permetre la invasió logística sense abans haver estructurat i consensuat el model territorial de la Vegueria Penedès. O és que estem davant d’un enorme engany en que la idea d’una república catalana només es fa servir per seguir mantenint el sistema que hem tingut fins ara?
No seria gens encertat permetre la invasió logística sense abans haver estructurat i consensuat el model territorial de la Vegueria Penedès. O és que estem davant d’un enorme engany en que la idea d’una república catalana només es fa servir per seguir mantenint el sistema que hem tingut fins ara?
To be or not to be.
Si s’arribés a la conclusió que
Catalunya no pot prescindir de la logística global caldria, com a mínim,
reconsiderar les xarxes de transport. Aquesta, per la seva dimensió, hauria de
tenir el seu propi circuit que, prèviament s’hauria de planificar i construir
integrant-se en el territori fora del sistema de la xarxa metropolitana.

El Penedès pot resistir, ben
planificat, un augment racional dels fluxos d’intercanvi entre metròpolis però
no resistirà la intensitat, volum, contaminació i ocupació de territori d’un
trànsit a través si se li sumen els fluxos i ocupacions de la logística. Les
pròpies metròpolis haurien de ser conscients del que està passant: els fluxos de
mercaderies França-Algeciras i Madrid-Saragossa-Tarragona-França podrien
arribar a saturar el sistema metropolità i cal plantejar la idea d’una gran
variant de transit a través que eviti passar per les dues metròpolis.
La situació del païs ha canviat molt
des de fa uns quants anys, del desenvolupisme s’ha passat a la subsistència. Entenem
que amb aquesta situació es fa difícil elaborar un model territorial coherent
que respongui a les autèntiques necessitats actuals. L’atur i el foment de la
incultura social, que el sistema de la subsistència ens proporciona, impedeixen
ni tant sols esbossar un model coherent i menys, debatre’l. Una situació que
facilita que, tant el poder polític com l’estament universitari, -que abans tenia molta capacitat per fer
propostes innovadores-, deleguin les seves responsabilitats a iniciatives
privades molt escorades cap el capital especulador.
Amb l’abandó del territori per part
de les Institucions, la societat civil es converteix indirectament en l’actor
principal, amb el dret de proposar i generar canvis, en la concepció del
territori; de produir respostes enriquidores, alternatives als desconnectats
projectes verticals, sobre els espais de convivència i pot donar respostes
sobre què som, que necessitem i que podem aportar a l’entorn al qual estem
connectats.
El valor amagat
En aquest context, el centre
d’atenció del debat ja no són els grans projectes sectorials obsolets, emanats
d’iniciatives administratives alienes a l’interès del Territori. És la idea de
valorar i potenciar les qualitats intrínseques d’aquest i com poden incidir
positivament en la millora del medi i la qualitat de vida dels seus habitants.
Una idea llargament proposada i
valorada és el concepte del Penedès com una agroregió immersa dins d’una gran
àrea metropolitana, no com un espai a emplenar d’artefactes que no caben a les
grans ciutats densificades, sinó com un espai complementari i alternatiu que
ajuda a elevar la qualitat ambiental del territori. Exemples de referència n’hi
ha: el Parco Agricolo Milano Sud o el Metropolitan Green Belt London,
Una proposta que la situació actual
no permet abordar sense abans resoldre dos grans problemes: 1. Evitar l’expansió de la logística global
al Penedès i 2. recuperar la veritable planificació territorial per part de
l’Administració Pública i el corpus universitari amb la participació activa de
la ciutadania.
Salvats aquests esculls, la idea
central del Model d’Agroregió pel Penedès seria un bon punt d’arrancada per
elaborar un Pla Territorial coherent amb el conjunt social, cultural, ambiental
i econòmic que contribuiria positivament a estructurar el centre neuràlgic del
territori català. Una oportunitat que no podem deixar escapar. Per que això es
compleixi és necessari no executar el Logis ni el 4art. Cinturó.
Comentaris