L'art en temps regirats

 

Apel·les Fenosa i Nicole Florensa (Museu Apel·les Fenosa)                                     

En èpoques electorals, on les paraules buides suren amb intensitat i les falses notícies obturen les nostres emocions, millor submergir-nos en la bellesa instintiva i policromàtica de l’art, que, tot i que el nivell d’egolatria -entre artista i polític- és semblant, el resultat és més amable i enriquidor als sentits. No és un acte d’evasió. Es tracta, més aviat, d’un moviment mental d’introspecció interior que ens ajuda a comprendre el món des dels nostres propis recursos i enfrontar-nos a aquest allau de disbarats que ens venen a sobre.

La setmana passada amb un grup d’arquitectes i amics, molts, jubilats, se’ns va acudir mandrejar pels indrets del Vendrell, resseguint els passos d’artistes com Pau Casals, Angel Guimerà o Apel·les Fenosa. Tot això amanit amb un excel·lent dinar a casa Casals de vora mar. Pels nadius, ja ens eren coneguts, però alguns dels nostres companys, tenien una idea vaga d’en Fenosa.

La visita al Museu els va sorprendre positivament. L’excel·lent guia ens va descriure els detalls de la vida i miracles d’aquest artista i la seva dona, Nicole Florensa, des del París d’entre guerres al Baix Penedès pre turístic de mitjans del XX.

Les seves escultures evoquen el món mitològic i, les transmutacions de l’ésser humà a la natura, arrela profundament en l’esperit de la nostra època.

L’art és un bon antídot contra el virus de la política. Proveu-ho.

___________________________________________________

La Première (1970)                                     

Dins d’un pròleg per a una exposició́ de Fenosa, l’escriptor Michel Cournot explica una faula segons la qual, Déu modelà una figura femenina el darrer dia de la creació́, abans de descansar. En llevar-se no la troba, l’ha perduda i en fa una altra, Eva, fins que milers d’anys després la retroba al taller de Fenosa, d’on ve el títol de “La Primera.
(Museu Apel·les Fenosa)


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'Aranya i el Drac

Sempre arribem tard

Pot petit, bona confitura

Ressò de revolta

Un conte de Nadal

Trencadís