Tres Estacions i un Aeroport
S’aborda el problema de tres estacions al Camp de Tarragona i al Penedès que estan en permanent conflicte: indecisió en l’elecció del lloc; en el seu valor més enllà de la funció; en la aleatorietat en el traçat de les xarxes.
En aquest projecte presentat al Concurs World Congress of Architecs. Barcelona. UIA 2026 es posa en pràctica, a través de dibuixos i esquemes, propostes alternatives que poden incitar un debat públic sobre un model territorial alternatiu que esdevingui conscient dels espais de pas (ferrocarril) on l'energia dinàmica del moviment travessa l'essència tranquil·la (o alterada) dels paisatges. Fent èmfasi en els punts d'encontre entre el transport i el paisatge: les estacions.
El paisatge com l'hàbitat humà on es viu, es treballa i es gaudeix del medi natural i urbà i que els moviments de persones i mercaderies incideixen e interconnecten amb ells a través de les estacions, esdevenint veritables centres de relacions.

Els tres exemples formen part del sistema ferroviari de la unió de la regió metropolitana Tarragona-Àrea metropolitana de Barcelona.
UMBRACULUM.https://youtu.be/PYNxXvuhSGg?si=fGkceNapXZD8O5xk
Localitzada en l'epicentre del Camp de Tarragona, concentrarà la mobilitat de llarga distància compartint l'estació amb l'Aeroport de Reus, on hi arribaran totes les xarxes ferroviàries dels sistema urbà del Camp de Tarragona amb especial la relació entre Reus i Tarragona, mitjançant un tren elevat seguint la traça de la T11 que connectarà amb el centre Umbraculum,
El debat es centra en recuperar el territori entorn d'Umbraculum com un gran parc agrari que relacioni les diferents poblacions del seu entorn, regeneri la xarxa hídrica convertint-la en un veritable bosc de ribera i proporcioni idees per un model territorial alternatiu més sostenible que el concepte d'àrea metropolitana del segle XX.
MANTELLINAhttps://youtu.be/0q4aISODEz8?si=eHoZd4zMMTSLvRHU
El nus ferroviari de Sant Vicenç de Calders aprofita la proximitat al centre metropolità de l’AMB per crear un complex educacional i tecnològic que cohesioni social, cultural i econòmicament la zona residencial formada per assentaments residencials unifamiliars atomitzats, al llarg de la costa Daurada.
El projecte de l'estació introduirà diversitat en una àrea mono residencial i de serveis turístics i aproparà al centre de les dues capitals metropolitanes dotant de coherència a un territori i a un paisatge actualment desestabilitzats.
ÀGORA https://youtu.be/UtB2ug-Z6Ao
A Vilafranca del Penedès es mostren les avantatges d’unificar dues estacions separades. L’existent, al centre urbà i la d’alta velocitat a les afores. Es millora així el model de ciutat compacta rodejada de vinyes facilitant la recerca d'un nou centre cultural i social a escala regional necessari per la projecció de la vegueria Penedès, avui dia encara poc desenvolupada.
Comentaris