Renaixement o Decadència
Quan Miquel Àngel assumeix l’escultura del David, ho
fa sobre un bloc de marbre de Carrara que ha sofert moltes vicissituds,
intervencions i destrosses. Ell té clar que dins d’aquell tros de pedra hi ha l’ànima
d’en David preparat per derrotar el gegant Goliat. Adapta la figura al prisma
deformat i esdevé -a part de ser considerat
una obra mestra- el símbol de la llibertat democràtica de Florència en front de
la dictadura teocràtica d’en Savonarola.
Salvant les diferències en el temps, l’espai i el context
polític, no deixa de ser interessant el paral·lelisme amb la vegueria Penedès.
Simbòlicament, el bloc de Carrara és el nostre contenidor
-els límits geogràfics-. Sabem que dins hi ha l’ànima del nostre David -el
projecte territorial- i que l’encert en la seva realització pot esdevenir el
símbol d’una nova manera de gestionar-nos com a país. Per això cal saber emprar
les eines que ens proporcionen, com el cisell del Pla Territorial Penedesenc.
Els que hi hem participat, des de la consecució del
bloc de marbre -l’àmbit geopolític del nou Penedès-, sabem que podem assolir
una obra mestra si tenim en compte que estem situats en l’epicentre d’aquesta Florència
renaixentista -la macro regió
metropolitana-. Ser un territori en lluita contra la crisi climàtica, el
fals ‘progrés’ i els abusos del poder neocapitalista, pot arribar a ser l’inici
del renaixement del nostre país.
Tot i que hauríem de resoldre l’escassedat de tres factors necessaris per portar-ho a terme: l'aigua, la cultura ambiental i la coordinació territorial, que a hores d’ara estem lluny d'assolir-los.
Comentaris